Reperation af kåbe
Up

 

 

Som beskrevet fik jeg min Paso som et "byggesæt", og da kåben til 
den løber op i over 10.000 Kr lærer man meget hurtigt at reparere kåbedele 
selv om de er lavet i plastic.

Det følgende skrev jeg til dk.fritid.motorcykel med senere tilføjelser.


Jeg har repareret en hel del "plastic" med glasfiber.
En decideret glasfiberkåbe er ikke noget problem.
Men da jeg gik i gang med at reparere på plastickåber på den måde
skortede det ikke på advarsler.
Noget i retning af: Du får aldrig glasfiber til at binde på plastic.
Jeg har været på den nogle gange, og det eneste jeg skal sige i den
forbindelse er:

Rengør skidet så der ikke er olie eller andre urenheder tilbage.
Slib grundigt med meget groft sandpapir.
Læg glasfiber i på er rigeligt stort areal for at give en større flade
at binde på. 
Lav alle reperationer fra bagsiden.

Jeg har repareret kåben til både min XN85 og Paso'en med almindelig
glasfiber.
Onde tunger havde fortalt mig at det ikke var muligt, så jeg skulle
selvfølgelig prøve.
Jeg har testet styrken af mine reparationer, og hvis det skal slippe
igen, så er der en langt mere alvorlig reparation i sigte ;-)

(Jeg har set en plastic kåbe jeg tidligere har repareret på den måde
efter en ny tur i asfalten. 
Den var knækket alle andre steder end der hvor jeg havde været med glasfiber, 
selv om det var et af de mest skrøbelige steder på kåben).

Man samler plastic'en igen med tape på ydersiden, så den er så glat
som muligt.

Hvis der er tale om "rigtig" plastic (PVC) og materialet er revnet så meget at 
man kan åbne det, kan man med fordel lime det med tagrendelim inden det
forstærkes på bagsiden med glasfiber og polyester.
En sådan limning kan næsten ikke ses hvis det er gjort ordentligt. 
Derefter slibes indersiden med groft sandpapir og affedtes så den er
helt ren.
Så klippes et stykke glasfibermåtte så det passer med det stykke der
skal forstærkes/sammenlimes.
Derefter blandes polyester med hærder i en mængde der skønnes at passe
til det stykke måtte der skal gennemvædes.
Polyesteren smøres i et godt tykt lag inden i stykket der skal
repareres, måtten lægges i og polyesteren trykkes gennem måtten med
fingrene (det er noget fedtet stads, så det er den direkte vej til
håndvasken bagefter).
Så hældes der så meget polyester på måtten som det skønnes at den kan
optage og der maseres igen.
Alle luftbobler skal arbejdes ud.
Tørretiden er, afhængigt af mængden af hærder, mellem 5 og 12 timer.
Man skal anvende ca. 1-2% i forhold til polyester.
"Mager blanding" giver en længere hærdetid.
Det samme gør en lav temperatur i værkstedet - ca. 20 grader anbefales.
Når polyesteren er hærdet kan overfladen på indersiden slibes med
sandpapir.
Hvis reparationen er tæt på kanten og der er kommet frønser ud over
kanten files de ned med en alm. metalfil, og der pudses efter med
sandpapir.
Tapen på ydersiden fjernes, og evt. polyester der er trukket igennem
files plant med kåben med en metalfil.
Derefter blandes en lille kopfuld glasfiberspartelmasse og revner og
ujævnheder spartles op.
Jeg anvender Plastic Padding polyester spartelmasse - noget grønt
stads, hvor der er blandet glasfibergranulat i polyester.
Hærderen er noget gult stads i en tube - her anvendes også 1-2%.
Efter tørring files overfladen ned med metalfilen og der finpudses med
sandpapir, evt. med en rystepudser.
Så sender man pragtstykket til maleren, og så er kåben som ny.
Hvis det er små skader, hvor polyesteren ikke trækker gennem kåben kan
man reparere så fint at maleren kan spares. 
Til store skader køber man glasfibermåtte og polyester på et bådeværft.
Små skader kan repareres med Plastic Padding glasfiber reperationskit.
Det består af et stykke måtte en dåse polyester og hærder.
PAS PÅ:  Hærdetiden på Plasticpaddings produkter er væmmelig kort.
Ca. 1 time, så er det færdighærdet.
Pris ca. 150 kr pr rep. kit.

Jeg anvender (som tidligere skrevet) Plastic Padding glasfiber
spartelmasse (ca. 100 kr pr dåse) og der er hærdetiden endnu mere
nasty - ca. 10 min. så kan der ikke moduleres på det mere.


Efterfølgende er jeg naturligvis blevet meget modigere og har kastet mig
over mere komplicerede opgaver, sådan lidt i takt med at vennerne har
opdaget at der er hjælp at hente ;-)
Det skal dog stadig pointeres at det ikke er svært at arbejde med glasfiber 
og polyester.
Resultatet er afhængigt af forarbejdet, hvilket kan tage timer.
Hvis der mangler et stykke af kåben kan der bygges op med mylar folie på
ydersiden.
Mylar folie og bred "fuskertape" så er den hjemme.
Mylar folie er et forunderligt materiale med mange særegne egenskaber.
En af egenskaberne er, at polyester ikke binder på det, så når man har støbt
kan folien fjernes og overfladen er så glat og blank at man kan spejle sig i den.

Jeg har på den måde støbt stykker kåber der er gjort 10 - 15 cm bredere i 
bunden - Det kan ikke ses bagefter. 

Jeg har for nylig repareret en kåbe fra en MC der blot er væltet, men faldt
så uheldigt at ophænget blev trykket ud gennem kåbesiden.
Opgaven er så at reparere bruddet på en sådan måde at det ikke er nødvendigt 
at male hele kåben, men det skal være så godt at der senere kan males på det.
Selve bruddet er faktisk totalt, således at forstå, at et stykke på størrelde med 
en 2 krone er presset ud og kun hænger i de sidste glasfibertråde.
Jeg pressede stykket ind på plads med et par stykker træ og en skruetvinge.
Først i den ene side og gav det et par dråber polyester i revnen for at "lime",
og efter at det var hærdet flytte jeg skruetvingen og limede den anden side.
Derefter er det blot at forstærke bruddet på bagsiden som beskrevet ovenfor.
For at få ydersiden helt glat fik den lige et tyndt lag polyester duppet på med 
en vatpind, og derefter lidt forsigtig håndpudseri med et stykke sandpapir.


Bemærk at reperationen er foretaget bagfra og breder sig så langt ud over 
bruddet at styrken i ophængspunktet er genetableret.




På ydersiden er der ikke meget at se, OK der skal tilføres lidt maling.
Eller også et fint lille diskret klistermærke som f.eks. 
"Steen pisser på Japan" ;-)



Jeg har tidligere haft fat i den pågældende kåbe.
Dengang støbte jeg lygteophænget i den der hvor det nu sidder.
Selve røret der holder lygten er af plastic, og det er støbt i kåben med
glasfibermåtte og polyester som ovenfor beskrevet.
Jeg syntes selv at resultatet er brugbart.


Racerkåbe med et alvorligt hul - Ydersiden er tapet op med mylar folie og "racertape"

Støbning med glasfiber er foretaget fra bagsiden.

Det færdige resultat af støbningen. Lidt pudsearbejde og så er den så god som ny.