MC EL for sjov
Up

 

 

 

Et emne der ofte er oppe er Spørgsmålet:
Den vil ikke starte ---- er det en EL fejl?

Det har fået mig til at måle lidt på min Paso's elsystem.
Ikke fordi det fejler noget, men blot for at få nogle eksakte værdier, og her er de så:

Tomgangsspænding på batteri fuldt opladet, men ubelastet: 12,66 volt.
Batterispænding når nøglen står i start uden lys: 12.25 volt.
Den samlede belastning på akku'en før start (uden lys) er: 5,9 amp.
Akkuen er da belastet af: Benzinpumpe, tænding og kontrollamper.
Startstrømmen ved tryk på startknappen er: 199,2 Amp. målt med en samplingtid på 100 mS.
Laveste målte spænding på Akku når starteren aktiveres: 10,2 Volt
Ladespænding ved 3500 rpm uden lyset tændt: 14,3 Volt.
Ladespænding med lyset tændt: 14,6 Volt.
Ladestrøm til akku lige efter start: 10,9 Amp. - Den falder naturligvis inden for kort tid til en
mere rimelig størrelse ;-)

Målingerne er foretaget med et Fluke DC tangamperemeter og dets indbyggede voltmeter ;-)

En af de mere sjove målinger er, at spændingen stiger når ladesystemet belastes, men det er der 
en naturlig forklaring på.
Ducati bruger returlederen fra nøglen til at føde regulatoren med.
Den ledning føder samtidig horn, blinklys og bremselys.
Så ladespændingen sejler rundt afhængigt af forbruget.
Jeg har lavet en hurtig ændring hvor spændingen til laderegulatorens "C" terminal tages fra det 
relæ jeg har indbygget for at skåne kontakten i nøglen.
På den måde er der 10 cm. ledning og en relækontakt mellem regulatorens "C" terminal og batteriet 
(og dermed også regulatorens "B" terminal)
Og voila - ladespændingen er 14,35 volt uafhængigt af belastningen.

Tro nu ikke at det kun er Ducati der har "rod i referancerne".
Den uskønhed er der mange andre MC der lever med

De 199 Amp i startstrøm er målt som middel over 100 mS, så hvis man tager målingen over 1 mS 
er det sikkert over det dobbelte der er tale om, men det kan tangamperemeteret ikke.
Sagt på en anden måde - Akkuen skal være rimelig frisk for at levere strømme af den størrelsesorden 
uden at bryde sammen.

Grunden til at jeg foretog målingerne netop nu er at Akku'en er sprit ny - den er lige skiftet idet den 
gamle dårligt kunne hive motoren over første kompression mere - Pyt, den var også 4 år gammel.
Nu skal jeg blot røre knappen, så starter motoren (JUHU).