MC checkliste
Up

 

 

Her er en liste der kan benyttes som checkliste før fremstilling af
en MC for "Statens Hellige Haller for påvisning af fejl og mangler".

Listen gælder ikke helt for ældre MC'er, idet der ikke var
blinklyskrav, bremsekontakt på forbremse, spejle mm.
Jeg har heller ikke taget højde for evt. konstruktive ændringer ;-)
Listen adskiller sig forresten ikke meget fra de eftersyn enhver MC
pilot jævnligt bør foretage på sin MC.

Lys:
Alle lygter virker (hvis der er påmonteret ekstralygter skal de virke)
Paraboler fejlfri.
Forlygte indstillet rigtigt - højde og side.
Possisionslys.
Possisionslys ved parkering virker når nøglen står i P (Kun MC med
sidevogn).
Bremselys for- og bagbremse.
Blinklys.
Refleks over eller under nummerpladen (skal være synligt)

Bremser.
Tykkelse på klodser - skift dem inden syn, det giver et godt indtryk.
Skivernes mål (se instruktionsbogen for data)
Skiverne er lige.
Ingen rust på skiverne.
Ikke for meget slør i bremsegreb og pedal (læs - intet).
Gummi på bremsepedal skal være i orden (ubeskadiget).
Bremsegreb og pedal skal være hård (ingen luft i systemet).
Bremseslanger skal være ubeskadigede og uden ældningstegn.
Tromlebremser - vinklen mellem trækstang og aktiveringsarm ved hjulet
skal være under 90 grader.
Cyklen skal bremse jævnt og uden at ryste.
Bremserne må ikke hænge (slæbe).

Stel:
Stelnummeret skal let kunne læses (Som regel på siden af kronrøret,
men på visse ældre MC kan det være præget i steller f.eks. under
sædet).
Kronrørslejer - ingen slør - Ingen hårde punkter.
Forgaffel lige.
Forgaffel - ingen slør imellem forgaffelrør.
Styr - ingen slør i de gafler styret på ældre cykler er monteret i.
Styrstop - styret må ikke komme så tæt på tanken at fingrene kommer i
klemme eller at gaffelrørene rammer tanken.
Bagsvinger - ingen slør.
Intet op/ned slør i hjælpesvingarm ved monoaffjedring.
(check på centralstøtteben ved at løfte op i baghjulet).
Støddæmpere - cyklen må ikke opføre sig som en gyngehest.
Hjullejer - ingen slør.
Hvis cyklen har huller i hjulakslerne til splitter skal de være der.
Dæk - minimum slidbane 1 mm.
Opspænding af kæden.
Kædeskærm skal være monteret.
Spejle - skal sidde fast og være ubeskadigede.

Motor:
Intet oliespild.
Spændebånd på benzinslanger.
Ingen røgudvikling fra motor.
Udstødningssystem tæt.
Originale eller godkendte lydpotter (potter der ikke støjer godkendes
som regel).
Bowdentræk til kobling og gas skal lade sig bevæge let og ubesværet.
Gashåndtaget skal løbe hurtigt tilbage når håndtaget slippes (smæk).
Koblingen må ikke "slæbe".

Instrumentering:
Speedometer skal virke og være korrektvisende.


For ikke så længe siden spurgte en "lidelsesfælle" hvad jeg havde fat i ved et stort service.
Det jeg normalt laver mellem Jul og Nytår ;-)
Ved den lejlighed lavede jeg denne liste som "add-on":

Udskiftning af pakdåser og støvhætter i forfaffel.
Skiftning af hydraulikvæske.
Check (evt. udskiftning) af kronrørslejer.
Check (udskiftning) af bremseklodser.
Skiftning af bremse- og koblingsvæske.
Check af hjullejer.
Check af lejer i i linksystem (baghjulsaffjedring)
Tændrør.
Kompressionscheck.
Check af knastkæde.
Ventiljustering.
Check af kobling (slid).
Rensning af svømmerhuse og benzinfiltre.
Karburatorsynkronisering. 
Indsugningsgummi (Check for revner med "dieselstart")
Ladesystem (check ladespænding).
Kæde og tandhjul.