Foto's
Up

 

 

 

 

pic00001.gif (121944 bytes)

Suzuki XN85 Turbo 1983.
Der er produceret i alt 1153 eksemplarer af denne MC og min var indtil 2003 
den eneste der kørte på nummerplader i DK.
Nu er der yderligere to eksemplarer på nummerplader, min nabo Torbens og 
Ib Thulesen fra Korsør.

pic00013.jpg (29132 bytes)

Suzuki's "respirator" -  Den mindste af de turboer der blev sat i de MC'er der blev produceret i 80'.

 

XN85 har et par standardfejl.
Den ene er gennemtæring af det mellemrør der forbinder manifolden under motoren
med turboens indgangsflange, hvilket medfører at gastrykket på turboen falder
dramatisk med effektforringelse til føjge.
Årsagen til at mellemrøret tærer igennem er at trykfaldet over turboen medfører 
at det vand der i udstødningen kondenserer og driver baglæns ned i mellemrøret 
til manifolden.
Da manifolden er af støbejern overlever den, men røret tærer.
Og ganske rigtigt - Der findes ingen reservedele.
Heldigvis har jeg en hel XN85 som donor, så jeg startede med at fjerne det 
famøse rør fra den og sende det til den lokale smed som jeg lokkede til 
at fremstille en ny yderkappe i rustfast stål.
Både min og Torbens XN85 havde den fejl, så det var hårdt tiltrængt. men at 
skifte den er ikke lige den nemmeste opgave der findes.
Den mængde voldelig kraft der skal til at løsne boltene i turbohuset medfører 
ofte at en bolt knækker, og så er der ikke andet at gøre end at bore den ud.
Sved på panden.
Både Torben og jeg har skiftet mellemrøret, og jeg har et repareret som reserve, 
så det går nok.

 

Afgangsrøret skal løsnes fra turbohuset ellers kan man ikke komme til nedenunder.
Læg mærke til waste gate akslens lejehus i turboen - Der har jeg monteret en 
smørenippel som retter op på en anden af XN85's standardfejl.
Waste gaten har det med at sætte sig fast, hvilket bevirker at turboen fortsætter
med at opbygge tryk til overtrykssikringen træder i funktion.
Det sker ved ca. 7000 RPM og fører til total shut down af motoren, hvilket er 
særdeles ubehageligt. 
Jeg har derfor monteret en smørenippel og giver den lidt grafitfedt - Molykote -
Hvilket retter op på fejlen.

 

Så demonterer man det rustne mellemrør.

 

Så genmonterer man det reparerede mellemrør, og resten er legeværk.