Chock Absorbers
Up

 

 

 

Støddæmper renovering.

I forbindelse med renoveringen af min NSU Max var det nødvendigt at demontere støddæmperne i 
forgaflen og bagstøddæmperen i stellet.
Jeg jagtede længe det originale værktøj, men opgav til sidst.
Enden på det blev at jeg fik hjælp af Mogens Fog til at demontere støddæmperne i forgaflen.
De havde stået i WD40 i over et år, men alligevel var det ikke lige til at få dem ud - rå vold er vist 
den rigtige betegnelse, men så kom de også. 
Jeg lånte noget hjemmelavet værktøj til den bageste, og forsøgte af flere omgange at få den ud 
- uden resultat.
Jeg havde svejset en 34 mm top på enden af røret så der kunne sættes en luftnøgle på den, lige meget
hjalp det.
Til sidst svejsede vi værktøjet til omløberen på støddæmperen og satte så en 1 meter lang nøgle på toppen.
Der lød et kæmpe brag da omløberen gav sig, og ud kom den.

Nu var steldelene klar til sandblæsning og efterfølgende maling.
Støddæmperne så ikke pæne ud, men heller ikke decideret slemme.
Når de nu er ude af stellet er en renovering lige for, det er jo ikke hver dag de ser dagens lys.
Der er ikke megen hjælp at hente i værkstedsmanualen til Max'en, så der er plads til kreativitet.
Det er klart. at for at komme til de forreste støddæmpere skal fjederen først af.
Det findes der specialværktøj til, men det er heller ikke til at skaffe, så der er igen plads til improvisation.
Jeg tog et bræt, 75 x 16 mm 600 mm langt, og borede et 40 mm hul godt 100 mm fra den ene ende.
Så sætter man støddæmperen op i skruestikken således at omløberen vender opad, placerer en 10 mm 
dorn gennem hullet i bunden af den, lægger brædtet på toppen af støddæmperen således at omløberen 
stikker ud gennem 40 mm hullet.
Fra dornen og op over brædtet monteres en bagagestrop så stramt at brættet står i en vimkel på 
30 - 45 grader (se foto).
Nu er det blot at trykke brættet nedad og dermed sammenpresse fjederen.
Det er lettest at være to om jobbet, en der sammenpresser fjederen og en der efterfølgende løsner møtrikkerne, men operationen kan også klares alene hvis man sætter yderligere en bagagestrop på til 
at holde fjederen sammenpresset medens møtrikkerne fjernes.

Adskillelse af støddæmperen er meget let.
Toppen i støddæmperen er en omløber med fingevind.
Jeg spændte støddæmperen op i skruestikken, og gav dækslet et hårdt slag med en dorn i retning mod 
uret for lige at løsne det.
Nu kan dækslet skrues af - Jeg anvendte en seegerringstang med 90 graders næb, men næsten alt kan anvendes.
Næste gang jeg skal renovere et par støddæmpere tror jeg at jeg laver en nøgle af et stykke fladjern 
påsvejset et par små flapper der passer i hakkerne i dækslet..

Den gamle olie i støddæmperen stinker som en mødding, og er ikke særlig meget værd, så den ryger ud.
Derefter trækkes inmaden ud af støddæmperen.
Der er ikke meget i den der kan gå itu, så det er ren inspektion, og dog.
I den ene af mine støddæmpere var fjederen i den nederste ventil (den fjeder nederst til venstre på foto) hoppet ud af sit leje, kommet i klemme og dermed svært beskadiget.
Jeg søgte lidt rundt omkring i forskellige forretninger og værksteder og fandt til sidst en fjeder der passede.
Samlingen er heller ikke noget problem - se foto.
Der findes et repkit til støddæmperne der kan købes hos enten Motzke eller Motorrad Stempler.
Det består blot af pakninger og gummibøsninger.
Mine pakninger fejlede ikke noget, så de røg i igen.
Når nu støddæmperen sidder i skruestikken og blot mangler at få dækslet skruet i skal der lige olie på den. 
Jeg overvejede et stykke tid hvilken olie der skulle i.
Der er ingen hjælp at hente i værkstedsmanualen, så det er igen tid til kreativitet.
Jeg havde en dunk ATF olie (automatgearkasse olie) stående.
Det er noget med viskositet SAE 10, så det vedtog jeg passede til formålet.
Mængden er heller ikke opgivet, så det eksperimenterede jeg lidt med.
Jeg endte med at olien stod ca. 25-30 mm under kanten af støddæmperen inden dækslet skrues på.

Så er det blot at sætte fjederen på, montere omløberen, trykke fjederen sammen og montere møtrikkerne.
Hele operationen tager et par timer pr støddæmper.


Forreste støddæmper - Exploded view.

 

Improviseret værktøj til adskillelse af støddæmper.