Bremser
Up

 

 

Vedligeholdelse af bremser

Jeg havde for mange år siden et job på et bremse og koblingsværksted
(det var inden jeg fandt ud af hvor farligt asbest er).
Der lærte jeg følgende:

Hvis det er en tromlebremse bør man gøre følgende ved skift af bakker.

Rens tromlen grundigt og undersøg den for dybe ridser og ovalitet.
Læg ny belægning på bakkerne (eller lad et bremsefirma gøre det).
Eller køb nye bremsebakker i "overstørrelse".
Tag bakken og prøv den inden i tromlen ved at trække den på langs inde
i tromlen.
Kig derefter på belægningen, det skal kunne ses at den "bærer" på hele
bakkens bane.
Hvis den kun bærer på midten er bakken i en for lille diameter i
forhold til tromlen, hvilket kan skyldes en for tynd belægning.
Altså nye bakker.
Hvis den kun bærer i enderne af bakken er den for stor i diameter, og
hvis en sådan bremse skal bringes til bare at lave lidt, skal den justeres stramt og varmer meget.   
Den rigtige metode er, at lade et bremseværksted påsætte nye
belægninger i overstørrelse, og så slibe bakken på en centerløs
slibemaskine så den passer nøjagtigt i tromlen.
Hvis bakken ikke bærer i hele banen virker bremsen meget dårligt.
Hvis den kun bærer på midten er den tillige blød at træde på da bakken
gir' sig.
Husk at give alle bevægelige dele en smule kobberfedt og skift evt.
defekte fjedre.

Og hvis det er skivebremser så følgende.

Når du skifter klodser skal du rense kalliberne grundigt indvendig der
hvor kanten af klodserne skal glide.
Specielt i hjørnerne, hvor der altid lægger sig en mægde skidt.
Rens det hele med en skruetrækker (evt. en lille grov fil), men pas på
gummipakningen over stemplet.
A'propos Stempel.
Så skal det gå lige så let som "Pit i Grethe".
Hvis stemplet ikke kan komme helt tilbage er du på'n.
Så er det tid for at skille ad og rense, evt at købe et rep. kit med
nyt stempel og nye O-ringe.
Hvis din gummipakning over stemplet er lidt utæt, kommer der vand ind
til stemplet, hvilket forårsager at det ruster på det stykke der er
uden for O-ringen.
Når så stemplet skal tilbage for at give plads for de nye klodser,
hænger rusten i O-ringen, hvorved stemplet ikke kan komme helt
tilbage.
Desuden ødelægger rusten O-ringen hvis man tvinger den tilbage.
Derfor bør du undersøge pakningen, og er den beskadiet, så er det igen
adskilletid (desværre) .
Med stemplet helt tilbage skal klodserne glide ind på plads uden at
klemme.
Ved den endelige montage, giv klodserne en lille smule kobberfedt
mellem den og stemplet, det begrænser hyleriet.



Home Up AC generatoren Bremser Duc's regulator MC tænding Reperation af kåbe Jævnstrøms dynamo MC EL for sjov MC Elektro MC checkliste